Co znamená pregramotnost?

18.02.2023

Termín pregramotnost označuje celou řadu činností, kterými by děti před vstupem do školy měly projít. Gramotnost nepřijde na nikoho z nás z čista jasna. Pre znamená příprava na to stát se gramotným a tím pádem uplatnitelným v našem světě. Nejprve rozvíjíme hrubou motoriku, sluch, zrak a v návaznosti jemnou motoriku.

Dětem jsou aktivity nabízeny v nejlepším případě podle zájmu, anebo všimneme-li si, že by je činnost mohla zaujmout. Je velmi těžké určit vhodnost věku, protože každé dítě se vyvíjí individuálně a ne na každé dítě máme možnost působit od útlého věku. 

Ideálně začínáme s dětmi pracovat už v kojeneckém věku, kdy na dítě mluvíme, zpíváme, vytleskáváme dětské říkanky. Chtít, aby vše dítě dohnalo v předškolním věku je nerealizovatelné.

Pokud by vás zaujalo období 0 - 3 pak doporučuji knihu Tajuplné dětství nebo Objevování dítěte od M. Montessori

Sluchové vnímání

Vnímání je pozornost, respekt, tolerance, vztahy,... Rozvojem sluchového vnímání utváříme budoucí vztah k učení.

Být potichu a poslouchat pohádku, vyprávění, zvuky okolního světa a následně si povídat, co jsme slyšeli, jaké to bylo a zda to bavilo. Z poslouchání tvoříme slova, věty, logické závěry a možná i domněnky, které vedou k fantazii a představám.

Slova analyzujeme na slabiky, hlásky a nebo naopak skládáme.

Rytmus - vše kolem nás má určitý rytmus; chůze, hlas, tikot hodin, srdce, hudba. Rytmizace za pomoci dřívek, bubínků, kamínků, tleskání, zpívání, které děti opravdu baví, ale později pomáhají při intonaci ve čtení, správnému dýchání, vnímání délek, měkkost a tvrdost slabik, ...

Poslouchám li, pak musím zpozornět, zastavit se, být v plném vědomí, zaujetí. Chceme vidět děti něčím zaujatými. Když se to podaří, pak je nerušíme, pokud nejsou v ohrožení života.

Zrakové vnímání

U mnoha lidí je zrak jako smysl na prvním místě. Zrakem postřehneme a myslí, hmatem, pohybem rozvineme vjem, pocit, myšlenku.

Nácvik zraku a jeho vnímání prověřujeme a cvičíme na předmětech a věcech denní potřeby.

Vše kolem nás je barevné a proto barvy rozlišujeme, třídíme a určujeme. Ideální jsou k tomu nitě, barevné látky, které si děti hmatem prozkoumají, namotají.

Zrakem zkoumáme podobnost, shodu nebo rozdíl. Délku klacíku, velikost a váhu kamínku, množství dvou hromádek těstovin, hledání rozdílů u dvou obrázků, ...

Děti velmi rády skládají obrázky z různých kousků tzv. puzzle. Zkoušíme, kdy dítě pozná obrázek, poskládá obrázek, pokud tvary budou úplně jiné? Skládáme a rozkládáme tvary, obrázky... Později skládáme a rozkládáme slova, věty.

Pokud zrak procvičujeme, pak po určité době dokážeme postřehnout i několik obrázků, tvarů najednou. Této disciplíně říkáme rozlišování figury a pozadí. Tuto dovednost děti využijí při vyhledávání a psaní písmen, číslic, orientace v textu.

Soustředění a pozornost lze trénovat na hrách jako je sestavování nebo navlékání korálků podle vzoru, řazení obrázků, předmětů, kostek, řazení podle odstínů téže barvy nebo podle velikosti. Kimovy hry udržují jak pozornost, tak zaměstnávají paměť. Pokud do soustředění vložíme i zkoumání, já tomu říkám detektivku, pak děti zapojují i logiku. Hledají, co kam patří a nepatří, určují stejné nebo jiné, větší - menší, nahoře - dole, vpravo - vlevo, ...Do soustředění patří i kreslení, malování, stříhání a lepení.

Dneska je na trhu celá řada publikací, které jsou zaměřeny na pozornost a soustředění. A pokud jsou děti už ve fázi, kdy chtějí pracovat s pracovními listy nebo učebnicemi, pak je tyto aktivity velmi často baví.

Během své praxe vídám, jak někteří rodiče upřednostňují jednotlivé oblasti na úkor druhé. Pokud využíváme více jemné motoriky a nutíme dítě více do soustředěné práce, pak chudne logika a nerozvíjí se mozek. Pokud jdeme pouze po fyzičnu a hrubé motorice, vytrácí se empatie, naslouchání a manuální dovednosti. Je tedy patrné, že se snažíme nabízet aktivity rozmanité a dítě podporovat v případech, kdy je zpočátku neúspěšné. Děti velmi rychle zjistí, co jim jde a co je naplňuje a pokud jsou v souladu s tělem, není potřeba aktivity příliš vymýšlet.

Autor: Štěpánka Maryšková

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky